Gudden Gaming
Vil du reagere på denne meldingen? Registrer deg på forumet med noen få klikk eller logg inn for å fortsette.

PS3 vs Xbox360

3 posters

Go down

PS3 vs Xbox360 Empty PS3 vs Xbox360

Poste  goguddar2k Tor Jan 28, 2010 7:50 am

Står ovenfor et dilemma her jeg sitter. Etter salget av PS'en i fjor på denne tida, har jeg innsett at jeg må gå til anskaffelse av en ny konsoll.

Så hva mener folket er det beste kjøpet? Går jo an å få boxen til 1000 spenn om man handler jallaversjonen, men jeg må nok ha trådløsadapter uansett og den koster jo litt. Mediesentermessig stiller de og ganske likt, det var her PS vant for min del i sist runde.

Spillmessig kommer det jo også mer til M$.

Så hva tenker folket?
goguddar2k
goguddar2k

Antall Innlegg : 38
Join date : 26.11.2009

Til Toppen Go down

PS3 vs Xbox360 Empty Re: PS3 vs Xbox360

Poste  Bunad Tor Jan 28, 2010 8:58 am

Innledningsvis vil det her være hensiktsmessig å påpeke at forumets brukere(meg selv inkludert) er jevnt over veldig partiske overfor PS3, så et fullstendig objektivt svar vil være vanskelig å hale frem. Man akter dog å sette opp en disposisjon etter beste evne:

1. DET ØKONOMISKE ASPEKT
Ved Playstation 3's release kan det ikke herske tvil om at den var ekstremt dyr. En butikkny 60gb PS3 kostet det svimlende beløpet 6000,- i bortimot enhver forhandler mars 2007. Xbox 360 hadde lenge et skikkelig balletak på sin hovedkonkurrent på dette området, da den fort gikk for halve prisen og under. I disse dager er derimot forskjellene langt mindre, noe dette bildet illustrerer:

PS3 vs Xbox360 170411-ps3-slim-v-xbox-360_original

Til tross for at disse prisene ikke er helt synkroniserte med de vi "lider under" her i moderlandet, kan man betrakte en interessant tendens som vil også være gjeldende her. Xbox 360 skal ha plusspoeng for valgmuligheter for å konfigurere sitt system etter behov. Har du f.eks en lang Twisted Pair-kabel vil man lett kunne spare noen grunker på å droppe det trådløse kortet, og hvis du akter å ikke spille på nett vil man også kunne kutte utgiftsposten et LIVE-medlemskap medfører.

Penger vil også kunne spares mtp det faktum at 360 er veldig modifiserbar(merk: dette er en utgift i seg selv, rundt 4-500 kr) og tillatter derav backup kopier av spill(LEGAL NOTICE DERANE: GUDDEN GAMING™️ OPPFORDRER EI TIL PIRATKOPIERING, HELERI, ELLER INCEST). En meget nevneverdig bakdel ved dette vil derimot være at det utelukker online spilling av modifiserte spill per dags dato.

Playstation 3's sterkeste kort innen økonomiske spørsmål vil være det faktum at når du først har kjøpt en, vil du strengt tatt ikke trenge investere noe mer penger i selve konsollen. Livetjenesten er ikke like omfattende og avansert, men den er gratis og i kontinuerlig forbedring.

2. SPILL-ASPEKTET

PS3 vs Xbox360 11

Dette området vil av åpenbare grunner være veldig subjektivt. Ens personlige smak innen spill vil veie desidert tyngst, men jeg skal prøve å belyse noen fakta rundt de forskjellige konsollenes forskjeller på området.

Først og fremst vil man ta for seg de ekslusive titlene som har blitt lovprist av kritikerene(noen titler mer enn andre):

Xbox 360:
- Gears Of War 1 & 2
- Halo 3
- Mass Effect 1 & 2
- Fable II
- Left For Dead 1 & 2
- Crackdown
- Dead Rising

Playstation 3:
- Metal Gear Solid 4
- LittleBigPlanet
- Uncharted 1 & 2
- Killzone 2
- Resistance 2
- inFamous
- Demon's Souls

Her klarer jeg ikke la være å nevne at Left For Dead og Mass Effect-serien + Gears Of War er tilgjengelig for PC, med potensielt bedre framerate. Nå er jeg likevel kjent med din situasjon som Mac-bruker, så dette vil forsåvidt være irrelevant for ditt vedkommende.

Mens vi er inne på temaet framerate kan det også være verdt å belyse et tema som tidligere har vært feldig følsomt for Playstation-brukerne; den konstant dårligere ytelsen på multiplattformspillene enn på 360. Se følgende for eksempel:


Dette har sin rot i at PS3 bruker en teknologi og utviklingsverktøy ganske så forskjellig fra 360's, hvilket på sin side har en svært lik arkitektur som den man finner på en hvilken som helst PC. Ettersom de fleste multiplattformspillene har primært blitt utviklet på PC og portet derfra, var det ofte vanskelig for mange utviklere å sette seg inn i PS3's arkitektur, noe som portingen led av. Dette er derimot klart forbedret per dags dato. Følgende video illustrerer godt de faktiske forskjeller man finner i dag:


3. ANDRE FAKTORER
Foruten de toneangivende og høyst relevante aspekter nevnt over, vil det være på sin plass å nevne visse forskjeller som kan ha en viss betydning for kjøper:

- Kontrollere : De fleste synes Xbox 360 har bedre håndkontrollere. Jeg har ikke så lang fartstid med disse, så jeg stiller meg ikke helhjertet bak dette utsagnet. Det er derimot ikke å legge skjul på at hvis du har "voksne" never vil størrelsen på 360-kontrollerene føles bedre i hånda. PS3-kontrollere har SIXAXIS, men det brukes generelt sjelden av den gjennomsnittlige spiller.
- Støtte for formater : PS3 trumfer en integrert Blu-Ray spiller. Det varierer veldig fra person til person hvorav dette er et viktig punkt. PS3 har også dvd-oppskalering.
- Bakoverkompabilitet : PS3 støtter per i dag ikke Playstation 2 titler, kun PS1-spill. 360 støtter spill fra dens forgjenger, men av mystiske grunner ikke alle. Se følgende link:

List of Xbox games compatible with Xbox 360

- Støynivå : Xbox 360 er kjent for å generelt lage mer lyd enn PS3
- Feil med maskin : Dette er nok langt fra like aktuelt den dag i dag som for litt over et års tid siden. Da var 360 kjent for å lide under Red Ring Of Death syndromet, hvor statistisk sett 1 av 3 maskiner på et eller annet tidspunkt måtte leveres for reparasjon. De nye modellene skal visstnok ha bortimot fjernet denne feilen.

4. KONKLUSJON:
Konklusjonen her vil nok være at det ikke er noen konklusjon å oppdrive basert på fakta presentert over. Til syvende og sist er det tipset jeg pleier å gi "Kjøp det vennene dine har", da dette gjør ting langt mer morsomt i forhold til å spille sammen og byttelåning av forskjellige titler. Det var gyldig i 8-bits æraen, og det er gyldig den dag i dag!


Sist endret av Bunad den Fre Jan 29, 2010 7:26 am, endret 2 ganger (Reason for editing : Lagt til avsnitt Andre Faktorer)
Bunad
Bunad
Admin

Antall Innlegg : 254
Join date : 26.11.2009

https://spelings.norwegianforum.net

Til Toppen Go down

PS3 vs Xbox360 Empty Re: PS3 vs Xbox360

Poste  goguddar2k Tor Jan 28, 2010 9:59 am

Hendelsen.

Takker for et veldig grundig svar. Det kan kanskje til og med infereres at du har vært offer for samme valg. Kvalene til side, er jeg jo en notorisk PS3 fanboy og hater alt M$. Betaling for onlinedelen trekker også ned, selv om det bare er et par halvlitere.

Da mine bekjentskaper er splittet ca på midten mellom de to konsollene, må jeg gå bort fra den vanlige "antall venner som har" og heller se på hva de spiller, og hvor mye. Det jeg har observert i den sammenhengen, noe dette forumet kanskje prøver å rette opp, er at PS3 skaren har en tendens til å spille for seg selv. Det være seg solo-single player eller annet. Så selv om flere jeg kjenner har PS3, spiller 360-folkene oftere sammen etter det jeg kan forstå. Det som suger litt her er at 360-folkene bare spiller MW2 eller Fifa og Fifa gidder jeg ikke spille.

The plot thickens.
goguddar2k
goguddar2k

Antall Innlegg : 38
Join date : 26.11.2009

Til Toppen Go down

PS3 vs Xbox360 Empty Re: PS3 vs Xbox360

Poste  Da Evilbrick Fre Jan 29, 2010 12:28 am

Hendelsen bunad. va omfattane. men er det greit jeg bruker det til eventuelle tilsvarende spørsmål om det skulle dukke opp?
Da Evilbrick
Da Evilbrick

Antall Innlegg : 96
Join date : 30.11.2009

Til Toppen Go down

PS3 vs Xbox360 Empty Re: PS3 vs Xbox360

Poste  Bunad Fre Jan 29, 2010 5:40 am

Da Evilbrick skrev:Hendelsen bunad. va omfattane. men er det greit jeg bruker det til eventuelle tilsvarende spørsmål om det skulle dukke opp?

Jedo!
Bunad
Bunad
Admin

Antall Innlegg : 254
Join date : 26.11.2009

https://spelings.norwegianforum.net

Til Toppen Go down

PS3 vs Xbox360 Empty Re: PS3 vs Xbox360

Poste  Sponsored content


Sponsored content


Til Toppen Go down

Til Toppen


 
Permissions in this forum:
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet